Literatura vesela


camera-foto-328 Ati observat ce putin e cultivata la noi literatura vesela?Scriitorii nostri nu stiu sa rada.Sunt intotdeauna de o seriozitate cumplita.Sunt gravi si solemni chiar cand isi aleg subiecte capabile de a fi exploatate comic.Examinati pentru o clipa literatura noastra,este inspaimantator de trista.Pretutindeni numai subiecte tragice,situatii penibile,eroi dezechilibrati,meditatii sumbre,atitudini deznadajduite,desnodaminte catastrofale.Toti se iau parca la intrecere sa gasesca sau sa inventeze aspecte de viata cat mai sinistre.Se cheltuieste de multe ori in aceasta cautare mult talent.In schimb,cea mai mare parte din scriitorii nostri uita ca mai exista pe lume si situatii comice,tipuri hilariante si prilejuri de facut haz.Si,mai ales,uita ca rolul literaturii,e sa si distreze,sa procure si o delectare a spiritului nu numai sa ofere experiente psihologice inedite,sa incarneze teorii sociale sau filozofice si sa extraga din viata ce e amar si urat .

    Pricina

    Mie mi s-a omorât timpul,
    Onorată instanţă.

    Când mă întorceam eu voluntar
    Din război,
    Am băgat de seamă
    Că timpului meu îi fuseseră amputate
    Inima, gura şi fruntea.

    Dar nici aşa nu mi l-au lăsat în pace,
    L-au pus să facă zile-chin, zile-lacrimi, zile-maşină, zile-bou
    O mulţime de lucruri
    Care nu-l interesau.

    Apoi au început să experimenteze pe el
    Fel de fel de otrăvuri –
    Tristeţe, necazuri –
    Parcă aşa le zicea.

    Lovitura de graţie i-a fost dată în cap
    Cu o bucată de destin
    De esenţă tare.

    Iertaţi-mi expresia,
    Dar asta n-a fost viaţă!
    De atunci, iată, am pierdut şi jumătate din moarte
    Aşteptându-mi rândul la coadă,
    Ca să v-aduc la cunoştinţă pricina mea,
    Aici,
    La judecata de apoi.

    poezie de Marin Sorescu din Tinereţea lui Don Quijote
    lunalagofy92

2 gânduri despre „Literatura vesela

  1. Romanul a avut mereu amprenta unui scriitor grav, profund al carui insemnari nu sunt simple povestiri, ci obiecte acoperite cu un voal pe care nu oricine, oricum e capabil sa il patrunda. Atunci, el avea nevoie de un subiect la fel de bine ancorat in gravitate si afectare, altfel combinatia ar fi fost una firava…

Comentariile nu sunt permise.